Dag 18: Glacier Point

Vannacht wisten we zeker dat er nog wolken waren. De regen en het onweer geselde onophoudelijk  Yosemity Vallei, waar zich ook onze camping bevindt. Doorlopend bleef het gieten, zo hard dat op een gegeven moment duidelijk werd dat er water via het raam de camper in kwam. En dat net bij het raam waar ik naast lag. Gevolg was dat de absorberende werking van de lakens en de dekens goed werkte en het beddengoed nat geworden. Gelukkig hebben we dat kunnen drogen.
Het was buiten ook duidelijk dat de regen zijn tol had geëist, want de camping die de avond ervoor nog helemaal vol was, leek wel verlaten vanochtend. Vooral de met de tent kamperende Amerikanen hadden eieren voor hun dollars gekozen en alles ingepakt en waren vertrokken.

’s Ochtends bleef het regenen en pas tegen de middag trok het een beetje open. Wij hadden vandaag een tour geboekt naar Glacier Point, een van de hoogste met vervoer bereikbare toppen in Yosemity National Park. We liepen naar de shuttlebus die ons naar het vertrekpunt van onze excursie bracht. Daar moesten we even wachten, maar al snel mochten we de bus in en werden we welkom geheten door Loretta, onze chauffeur en gids voor deze middag.
Loretta vertelde onderweg veel bijzonderheden over het park en ook dat het vandaag de laatste dag is, dat de meeste zaken nog open zijn. Zo ook de laatste dag voor het maken van de toer en ook vandaag gaat het restaurant / winkel bij Glacier Point voor het laatst open. Kortom morgen is het grotendeels met veel dingen gedaan. De reden laat zich raden want de pas die we gisteren reden was vanmorgen vanwege de sneeuwval gesloten en ook wij hadden vanmiddag sneeuw op de weg en in de berm waren ook nog vele sneeuwresten van afgelopen nacht zichtbaar.

dag 18 - 006 dag 18 - 057

Na een rit van ongeveer 1,5 uur bereikten we de top, Glacier Point. Gelukkig voor ons is de lucht een beetje opengetrokken en hebben we vanaf de top een mooi uitzicht op de omliggende toppen en het dal. Wat een diepte is dat. Ongelooflijk dat we zo’n eind gestegen zijn. We hebben hier een uurtje om rond te kijken en dat doen we dan ook, totdat het weer gaat regenen. We vluchten de shop in, waar in verband met het einde van het seizoen alles met 40% korting verkocht wordt. Dat kon ons helaas niet overtuigen om tot een aankoop over te gaan.

dag 18 - 040

Met Loretta aan het stuur van de bus gaan we na een uur weer naar beneden en met een laatste tussenstop, met een mooi zicht op de mist tussen de bergen, bereiken we net voor het donker weer Yosemity Vallley. Daar nemen we weer de shuttlebus naar de camping. ’s Avonds lezen we nog wat en schrijf ik dit verslag. Helaas is er geen internet, dus moeten jullie even wachten. En als er al internet is, lukt het verslag nog wel, de foto’s laten nog langer op zich wachten.

dag 18 - 022 dag 18 - 023

Hier alle andere foto’s van dag 18.