Varend over de poolcirkel

Dag 21 – Esoya > Flostrand – 90 km en 2x ⛴️ – 25 °C – ☀️ ☁️

Vanmorgen vroeg opgestaan, 7 uur, omdat we gelijk vanaf de camping onze eerste veerboot overtocht hebben. En omdat we niet weten hoe druk het is, willen we op tijd in de rij staan voor de veerboot. En dat lukt. We zijn de 2e die de veerboot oprijden. Dit is de veerboot die we de afgelopen 2 dagen steeds heen en weer hebben zien varen vanaf de camping, een korte overtocht van 10 minuten. 

Onze route over weg 17 gaat verder en al snel staat een volgende veerboot op het programma. Deze overtocht duurt 50 minuten, alleen moeten we ongeveer een uur wachten, voordat de veerboot er is. Tijd om nog even een mooie foto te maken. Als de veerboot er is, en iedereen van boord is en de bemanning koffie heeft gedronken, kunnen we aan boord en ook nu is het erg rustig.

We gaan aan boord buiten op het dek zitten in het frisse windje en we genieten van het uitzicht. Wat een natuurschoon. Op de kaart zien we dat we al varend de Poolcirkel passeren. Dat is ook te zien aan een monument dat op de wal staat, en we al varend passeren. Zo zijn we deze reis de poolcirkel lopend, rijdend en varend gepasseerd.

 

Na al dat varen, rijden we weer een stuk verder op weg 17. Onze volgende stop zijn de restanten van een Duits fort, gebouwd als onderdeel van de Atlantic Wall. Hier stonden 2 geschutskoepel, verbonden met allerlei loopgraven. Mooie strategische plek, voor de gevreesde landing van de geallieerden, die hier nooit heeft plaatsgevonden.

Onze volgende stop is de plek waar we de komende nacht overnachten. Een mooi aangelegde camperplek voor 7 campers. Off grid met alleen een afvalbak. Dat gaat prima lukken.


Genieten aan de fjord

Dag 20 – Esoya – 👟 6 km – 23°C – ☁️ ☀️

Vandaag een rustig dagje. Eerst beetje uitgeslapen en na het ontbijt naar de lokale supermarkt gelopen. Dat is hier een Spar, die best wel ruim gesorteerd is. De heenweg lopen we binnendoor over een halfverharde weg, die uiteraard eerst omhoog gaat. Daarna weer dalen gelukkig. Onderweg zien we nog een hert, dat snel via de bosjes een veilig heenkomen zoekt. Via een klein haventje komen we uit bij de Spar.

Nadat we enkele boodschappen hebben gekocht, lopen we via de weg terug naar de de camping. Daar schijnt inmiddels het zonnetje, dus dat is volop genieten van het uitzicht.

Morgen gaan we weer verder. Hieronder nog wat foto’s van eerder.

En ter afsluiting enkele foto’s van het uitzicht vanaf onze camperplek:


Gletsjer en Fjord

Dag 19 – Zo. 7 juni 2026 – Saltstromen > Esoya – 130 km – 12-25 °C – 🌧️ ☁️ ☀️

Vanmorgen regende het, dus bleven een halfuurtje langer liggen. Daarna toch maar eruit, want vandaag is er onderweg veel te zien en willen we op tijd inchecken op een camping. Zeker omdat die snel vollopen hier. Om kwart over negen rijden we weg, en regent het nog steeds. Onze eerste stop is een parkeerplaats, die mooi is aangelegd en waar een brug leidt naar een zandstrand van ruim 1 km lang. Bij het huidige weer geen badgasten, iets wat bij zonnig weer zeker het geval zal zijn.

<< Klik op de foto voor een panorama video >>

Onze volgende stop op de route is er een die onder architectuur is aangelegd. Zo zijn er speciale zitplekken, een bijzonder vormgegeven toilet en een monument voor Noorse militairen, omgekomen in de strijd tegen de Duitse bezetter in WO2.

Het regent nog steeds als we weer verder rijden, maar desondanks is het een hele mooie route om te rijden. We rijden ook door vele tunnels op onze route, sommigen 2 km lang, maar ook een van 8 km lang. Na zo’n tunnel komen we weer uit bij een volgende fjord.

En die volgende fjord is wel bijzonder. De kleur van het water is bijzonder, namelijk smaragd groen. Dit komt waarschijnlijk van het smeltwater van een gletsjer, de Svartisen. Het de gletsjer met de laagst liggende uitloper in Noorwegen, wellicht heel Europa, bijna tot in de fjord. Reden voor ons om een stop te maken en het natuurschoon te bekijken.

<< Klik op de foto voor een video >>

We rijden een klein stukje verder, waar we nog een beter zicht op gletsjer hebben en daar maken we uiteraard ook nog een paar foto’s. 

Onze laatste stop met de camper vandaag is de camping in Esoya, camping Furoy. Omdat we redelijk vroeg inchecken kunnen we een mooi plekje uitzoeken. Het weer werkt mee, want het is inmiddels droog en rond de toppen komt een beetje blauwe lucht tevoorschijn. De camping ligt mooi aan de fjord met een fantastisch uitzicht op de bergen en de veerboot die regelmatig langs vaart.

<< Klik op de foto voor een video >>

In de loop van de middag trekken we de wandelschoenen aan voor een ‘makkelijke’ wandeling naar het einde van het schiereiland waar de camping aan ligt. Het is een mooi pad, dat soms toch wel lastig is en we moeten veel stijgen en dalen en dan weer terug. Maar de uitzichten zijn adembenemend, zeker met het zonnetje erop. Dus het klimmen en dalen zijn meer dan de moeite waard.

 
<< Klik op de foto voor een video >>

Terug bij de camper zitten we nog lekker buiten in het zonnetje, en komt er ook nog een cruiseschip langs varen, dat in Trondheim is vertrokken, langs de eerder beschreven gletsjer is gevaren en nu doorvaart naar de Lofoten. Plotseling steekt er een wind op en daalt de temperatuur gelijk flink. Kijken wat het weer morgen doet.


Rock Carvings

Dag 18 – Zat. 6 juni 2026 – Narvik > Saltstraumen – 300 km – 17°C – ☁️ ☀️

Vanmorgen rijden we op tijd weg van de parkeerplaats net even ten zuiden van Narvik. Het is ander weer dan de afgelopen periode. Er hangen wolken rond de toppen en gisteravond viel er wat regen.

 

Onze rit over de E6 brengt ons bij een veerboot die we moeten nemen, willen we zuidelijker rijden in Noorwegen. Dus sluiten we aan en omdat het niet druk is kunnen we al snel aan boord rijden. De overtocht duurt zo’n 25 minuten.

Met weer vaste bodem onder ons rijden we naar een parkeerplaats, waar we rock carvings kunnen zien. We parkeren de camper, doen de wandelschoenen aan en lopen een klein paadje af dat ons tegenover de rock carvings brengt. Indrukwekkend dat er lang geleden mensen waren die in de rots gingen krassen en dat wij dat nu kunnen zien. Omdat het in een mooi stuk natuur ligt lopen Marit en ik nog wat verder. En daar komen we weer helemaal niemand tegen.

Na ook geluncht te hebben, rijden we weer verder door een afwisselend landschap, langs fjorden en meer landinwaarts over hoogvlaktes. En natuurlijk door de vele tunnels die de Noren hebben geboord door de bergen, waar er geen ruimte voor de weg was langs het water.

Langs de route zijn ook niet zoveel geschikte plekjes om off grid te gaan staan, want op veel plekken staan huizen, al dan niet voor vakantie, en boothuizen. Uiteindelijk bereiken we rond half vijf onze plek voor de nacht, bij een meertje wat hoger in de bergen.

 

Zojuist hebben we al een paar kilometer ervan gereden, morgen beginnen we echt aan de Helgelandse kustweg, een alternatieve route van de E6. De kustweg is circa 600 km lang, die zoals de naam als aangeeft vooral langs de Noorse kust gaat, om uit te komen in Steinkjer, net boven Trondheim.

Als afsluiting van de dag, enkele bloemetjes die we zagen tijdens onze avondwandeling.

Links: Parnassia – Rechts: Zweedse Kornoelje
Lavendelhei

Langs fjorden en watervallen

Dag 17 – Oksfjordhamn > Narvik – 350 km – 25 °C – ☀️ ☁️

Vandaag staat een rij-dag op het programma. Om kwart over negen verlaten we de fijne camperplek bij de haven om naar Narvik te rijden.

Het is een route langs de Noorse fjorden en overal zien we water vanaf de rotsen naar beneden kletteren variërend van kleine stroompjes tot enorme watervallen.

 
Klik op de foto om een filmpje te bekijken

Het weer is helaas aan het veranderen. De blauwe luchten van eerdere dagen zijn steeds verder gevuld met wolken. Vandaag is het nog droog, dus dat pakken we mooi weer mee.

Onze eerste stop is voor boodschappen, zodat we weer even vooruit kunnen. De andere keren stoppen we om van het uitzicht te genieten, al dan niet in combinatie met koffie of lunch. Hieronder een foto impressie van onze reis van vandaag.

Even voor 16 uur bereiken we onze camper plek voor de nacht, aan de rand van Narvik, zodat we morgenochtend de stad in kunnen rijden en daar parkeren om de stad zelf te bekijken.

Bij nader inzien vinden we de plek waar we staan maar niets. Geen uitzicht, auto’s met jongeren erin die met harde muziek langskomen rijden e.d. Dus rijden we 20 minuten verder naar een mooie picknickplaats, langs de E6. Daar staan al meerdere campers en is ook nog een plekje vrij voor ons. Het uitzicht vanuit de camper is weer fantastisch. Hier blijven we komende nacht staan. En Narvik hebben we door de stad rijdend al bekeken. Zoals zoveel Noorse steden veel nieuwbouw en weinig sfeer.