Dag 36 – Wo. 24 juni 2026 – Falköping > Rydaholm – 180 km – 23 °C – ☀️ ☁️ ☀️
Vanmorgen verlaten we de ‘honden camperplaats’ om weer op ons gemak verder naar het zuiden van Zweden te rijden. Voor zover er snelwegen zijn, vermijden we die en rijden we over mooie provinciale wegen. Regelmatig zien we dan een mooie klassieke Amerikaanse wagen rijden. De tweede foto is van gisteren, toen we achter zo’n bak, met een draaikolk in zijn tank, reden.
We blijven ons ook verbazen over de mooie rustplaatsen, die langs de doorgaande routes liggen. Bij degene op de foto hieronder hebben we aan een picknick tafel onze lunch genuttigd, met uitzicht op een van de vele meren in Zweden. Er zijn geen hoge bergen meer in dit deel van Zweden, het landschap wordt steeds vlakker, met op steeds meer plaatsen agrarische activiteiten.
In de loop van de middag bereiken we onze camperplek voor de komende nacht, met ca. 50 plaatsen. Hiervan waren er bij onze aankomst al circa 45 bezet. Toch vinden we een goed plekje onder de bomen. Daar installeren we ons en lezen we wat. Ondertussen is de boer van wie dit perceel is, druk bezig het gemaaide gras te verzamelen en in plastic te verpakken. Een leuk schouwspel.
Dag 35 – Di. 23 juni 2026 – Gustavsfors > Falköping – 200 km – 23 °C – ☀️
Vanmorgen, nadat we rustig aan hebben gedaan, verlaten we de camping in Gustavsfors, om weer verder richting zuiden te rijden. We zien de omgeving veranderen van rotsen en meren, naar weides en bossen. In Trollhattan hebben we een winkelstop, om onze voorraden weer enigszins aan te vullen. Later maken we een koffiestop bij een mooie rustplaats.
Hierna vervolgen we onze reis naar onze camperplek voor de nacht. Dat is een recent geopende camperplek, van de snelweg af, deels in het bos. We worden allervriendelijkst ontvangen door de eigenaresse die ons laat weten dat er vandaag honden wedstrijden zijn bij de camperplek. En hoewel we geen hond hebben, mogen we toch een nachtje hier verblijven. Om 20 uur zijn we wedstrijden afgelopen en de honden met hun baasjes vertrokken.
Nadat we geïnstalleerd zijn, drinken we eerst wat, want hoewel het hier ca. 23 °C is, koel vergeleken met Nederland en de rest van West Europa, hebben we wel dorst. Hierna trekken we de wandelschoenen aan en maken een wandeling door het bos en over goed begaanbare paden. Sommige delen in het bos zijn zo met mos overgroeid dat het ons doet denken aan Nieuw Zeeland en in het bijzonder The Hobbit filmlocaties daar.
Dag 34 – Ma. 22 juni 2026 – Gustavsfors – 11 km 👟 – 24°C – ☀️
Vanmorgen na het ontbijt doen we de wandelschoenen aan voor om een wandeling te maken naar de camping die ruim 5 km van onze plek verwijderd ligt. De wandelroute gaat over smalle paadjes, deel vlak langs het water of verder de berg op. Het is een inspannende tocht, want continue moet je naar beneden kijken om boomwortels, keien of grotere stenen te ontwijken. Onderweg hebben we wel regelmatig zicht op het water, dus reden om even te stoppen en te genieten van het uitzicht.
Zo komen we ook ineens een auto tegen die achtergelaten is in het bos. Omdat we graag Zweedse crimi-series bekijken, hebben we er gelijk een beeld bij wat er ooit met de auto en de bestuurder gebeurd is.
De route loopt zoals gezegd tot de volgende camping. Onderweg staat er een bankje waarop we even rusten voordat we weer verder gaan. Het laatste stuk van de heenweg voert over de bekende houten planken, hier nuttig om een moeras te kunnen passeren.
Bij het keerpunt aangekomen, lopen we eerst over een grindweg. Ook wel lekker na alle boomwortels e.d. Het laaste stuk terug gaat over hetzelfde pad als de heenweg. Voldaan bereiken we weer de camper, waar het dan ook weer lekker is dat de bergschoenen weer uit kunnen.
’s Middags genieten we van het lekkere weer, met een klein briesje,waardoor het niet te warm is. En zoeken we een plekje waar we morgenmiddag kunnen staan.
Dag 33 – Zo. 21 juni 2026 – Oslo > Gustavsfors – 160 km – 23 °C – ☀️
Vanmorgen verlaten we de goede camperplek op de berg bij Holmenkollen, de skischans van Oslo, om weer richting Zweden te rijden. Bergaf genieten we nog even van het mooie uitzicht op de Oslofjord en rijden we pal langs de skischans.
We rijden via goede doorgaande wegen richting de Noors-Zweedse grens. Eerst tanken we nog even in Noorwegen, want in tegenstelling tot de gewone boodschappen, die erg duur zijn, is de diesel in deze hoek van Noorwegen goedkoop met een literprijs van € 1,50.
Na een koffiestop op een mooie picknickplek rijden we zo Zweden binnen. We doen nog wat boodschappen bij de ICA supermarkt. Op het parkeerterrein staat 95% Noren, 4,9% Zweden en uiteraard 1 Nederlander. Met zalm en garnalen verlaten we de winkel en hebben we ons avondeten veilig gesteld.
We hebben eerder al de camping Alcatraz Escape in Gustavsfors gereserveerd en bij de receptie worden we vriendelijk geholpen en krijgen we een mooi plekje aan het water toegewezen met niemand verder voor ons, wat een uitzicht weer.
’s Middags genieten we van het zonnetje en verkennen we de directe omgeving van de camping. Aan de camping ligt ook een sluis, die onderdeel uitmaakt van totaal 17 locaties met in totaal 31 sluizen, waardoor een groot verbonden systeem van meren ongeveer 150 jaar geleden is gemaakt. Nu zie ik vooral kano’s door de sluis gaan.
Al met al een mooie camperplek waar we 2 nachten zullen verblijven. Het weer werkt goed mee en het is vooral niet te warm.
Dag 32 – Za. 20 juni 2026 – Oslo – 24°C – 🌫️ ☁️ ☀️
Vanmorgen na het ochtend gebeuren gaan we weer met de metro de stad in. Na ongeveer 45 minuten stappen we uit in het centrum om naar het stadhuis van Oslo te lopen. Bij dit stadhuis hebben we al meerdere keren voor een gesloten deur gestaan, omdat er een besloten bijeenkomst was, waardoor toeristen als wij niet naar binnen mochten. Nu staat er een lange rij en daarin sluiten wij aan. Na ongeveer een half uur wachten gaat het lint voor ons opzij en na de security check kunnen we het stadhuis is. Drie keer is scheepsrecht. Het is een fantastisch gebouw, van buiten en van binnen. Hieronder de foto impressie.
Bij het stadhuis is het ook een komen en gaan van bruidsparen met hun aanhang en fotograven. Hiervan hebben we uiteraard geen foto’s gemaakt. Wel leuk om te zien in het gebouw en op de trappen. Na het stadhuis, en blij dat we eindelijk binnen zijn geweest lopen we naar het Nobel vredescentrum, een museum geëerd aan de vredesprijs van het Nobel Committee. Deze prijs wordt in Noorwegen, in de grote zaal het stadhuis van Oslo, jaarlijks uitgereikt. De overige prijzen in Stockholm, aangezien Alfred Nobel een Zweed was. De goude medaille voor de vredes prijs is dan weer ontworpen door Vigeland, bekend van het park dat we gisteren bezocht hebben.
Naast het Nobel museum zit het grootste museum van Noorwegen waarschijnlijk, het Nationaal Museum. Daar bekijken we veel schilderijen, en na verloop van tijd focussen we ons op de echt bekende werken, waaronder die van Van Gogh, een zelfportret en Munch (een schreeuw, de eerste versie). Gisteren in zijn museum hebben we ook een versie gezien.
Na al die schilderijen zijn we daar wel klaar mee en nemen we de museumboot naar het museum eiland. Een leuke tocht over het water. Wanneer we van boord stappen lopen we naar Oscarhall, een zomerpaleis van de koninklijke familie.
Hierna nemen we de boot weer terug naar het centrum en lopen we naar Vippa, een foodcourt aan het einde van een pier in Oslo. Daar bestellen we een gerecht uit Syrië en Griekenland, en dat eten we buiten zittend op met zicht op de fjorden van Oslo, met als zijn bootjes en schepen. Wat een heerlijke plek met schitterend weer.
Dan lopen we weer terug naar de metro om weer de berg op te gaan naar de camper. De hele dag lag de top in de wolken, waar wij in Oslo warm en zonnig weer hadden. Boven aangekomen is het beduidend koeler en heeft het geregend. Wanneer we later naar de voetbalwedstrijd Nederland-Zweden kijken, breekt er een flink onweer los en regent het hard. Daarna zien we weer een zonnetje en een beetje blauwe lucht. En, … Onze jongens hebben mooi die Zweden verslagen met 5-1.