Dag 17: Yosemite National Park

Na een koude nacht vertrekken we na het ontbijt richting Yosemite National Park, waar ik een plekje heb kunnen reserveren op de camping Upper Pines, in Yosemite Village. De rit ernaar toe is mooi, eerst een stuk snelweg, met een blik op Mono Lake, een groot meer aan de rand van de bergen. We verlaten hier de snelweg en slaan de Highway 120 in, die gelukkig open is en nog niet dicht vanwege de sneeuw. We klimmen snel naar grote hoogte en bereiken de pas op ruim 9.000 feet, ofwel 2.700 m boven zeeniveau, terwijl we gisteren in Death Valley nog net op zeeniveau zaten. Helaas werkt het weer niet mee. Er hangen flinke flarden van wolken, waar later regelmatig regen valt. Wel jammer want daardoor missen we de mooie vergezichten op de nog hogere bergen.

dag 17 - 003 dag 17 - 006

We stoppen een paar keer om toch even foto’s te maken, ondanks het mindere weer. Onderweg zien we ook vele sporen van branden die hier hebben gewoed. Ook zien we plekken waar gecontroleerd branden worden gemaakt, zo ook vandaag nog. Rond de middag bereiken we Yosemite Valley, een grote drukte is het daar. We rijden door naar onze camping, melden ons daar aan en rijden naar onze plek, waar we de camper neerzetten. Ook nu regent het flink, dus lunchen we maar eerst met het getik van de regen op het dak van de camper.

dag 17 - 015  dag 17 - 018

Gelukkig wordt het in de loop van de middag wat droger en omdat we achteraan de camping zitten, lopen we terug naar de hoofdingang om daar de shuttlebus te nemen naar het bezoekerscentrum. We zitten droog in de bus en laten ons rondrijden. Bij het bezoekerscentrum stappen we uit en gaan daar naar binnen om eerst de film over het park te bekijken. Daarna lopen we door het mooi opgezette centrum om vervolgens naar de Lage Waterval te lopen. Hoewel het geregend heeft komt er nog niet zoveel water naar beneden. Het is wel een grote waterval, met daarboven de Hoge Waterval. We lopen nog wat door het gebied, kopen ook nog kaartjes voor de excursie morgenmiddag  naar Glacier Point. Dan kan ik rustig in een bus meerijden en hoef ik een keer niet zelf te rijden. Nu maar duimen dat het weer een beetje opknapt morgen.

dag 17 - 026 dag 18 - 001

Met de shuttlebus keren we weer terug naar de camping, waar we onze camper weer opzoeken. Door de regen en de bewolking zal het vannacht wel niet zo koud worden. Dat is dan ook het enige voordeel van dit weer. Morgen weten we of de zon schijnt en we de toppen goed kunnen zien.

Bekijk ook de foto’s van deze dag