Dag 04: Everglades

Vanmorgen was het heerlijk weer toen we wakker werden, een zonnetje, geen wind en zo’n 25C. Dus lekker buiten ontbeten aan onze picknick tafel met ons kleedje erop.

Na het ontbijt maakten we ons weer gereed voor vertrek en mooi op tijd verlieten we de naar ik inschat duurste camping van deze reis, € 72,32 voor een nacht, geen full hook-up en wifi moest je er nog los bijkopen, wat we niet gedaan hebben uiteraard. Onze eerste tussenstop was de Walmart. Daar kochten we naast brood, fris en yoghurt, een blikopener, omdat die niet in het pakker meegeleverd was. Dus bonnetje is voor Cruise America. Net als gisteren de bon voor een nieuwe waterslang, want de meegeleverde slang lekte enorm en konden we met goed fatsoen niet gebruiken, zonder de hele camping te irrigeren. Ook kochten we, na het ongeluk met de thermoskan, een waterkoker, want met deze temperaturen steeds water koken op propaan is geen feest en duurt echt lang.

Hierna reden we naar de ingang van het nationale park De Everglades. Na controle van onze pas mochten we doorrijden en stopten we bij het bezoekerscentrum. Daar werd veel uitgelegd over het ontstaan en de bedreigingen van het park. We keken ook naar een mooie film en toen was het tijd om verder het park in te rijden. Het is geen moeras, maar veel meer wetlands. Hele natte gebieden met veel ‘gras’ en op plekken die een fractie hoger lagen konden bomen zich ontwikkelen. Verder natuurlijk ook diverse meren en waterstromen, waar je duidelijk de mangrove begroeiing kan zien. We stopten bij een van de aangegeven bezienswaardigheden, Pa-hay-overlook, en nadat we de camper geparkeerd hadden volgden we een korte wandelroute over houten vlonders die ons bijna tot in de boomtoppen voerden.

Dit gaf ons een goede eerste indruk van het gebied. Na geluncht te hebben reden we verder en onderweg zagen we ook hier weer veel (roof)vogels. Bij een volgende stop, Sweet By Pond, bij een meertje zagen we onze eerste alligator, die in een hoekje van een strandje zijn kansen lag af te wachten.

We reden verder door en bereikten het einde van de weg bij Flamingo. Daar parkeerden we de camper en liepen we naar de ‘zee’ die hier overwegend 0 tot 1 meter diep is tot een afstand van circa 10 km uit de kust. Het zal niemand verbazen dat het water heerlijk warm aanvoelde. We genoten van het mooie uitzicht, het was alleen jammer dat het een beetje heiig was, anders hadden we misschien wel de weg naar Key West kunnen zien.

We reden weer terug richting de uitgang van het park en stopten nog een keer voor een korte wandeling over houten planken door het mangrove bos, bij Nine Mile Pond. We maakten onderweg diverse foto’s en daar was het dat Koen helemaal lek geprikt werd door vele muggen, terwijl mij die ellende bespaard bleef.

Zodoende was het voor Koen even genoeg Everglades en reden we naar de uitgang van het park, om richting Outlet te rijden in Miami City. Daar parkeerden we de camper en na de natuur van de Everglades stortten we ons in de ‘cultuur’ van het Oulet center. In de Nike store zag Koen de schoenen staan waar hij in Nederland ook al naar op zoek was geweest, alleen hadden ze in Nederland niet zijn maat, hier was maat 48,5 ofwel 14 gewoon op voorraad. Nadat ze gepast waren was de keuze snel gemaakt en met 30% korting werd het ook nog een interessante aankoop. Verder kochten we niets meer en keerden we terug naar de camper, want we moesten nog ca. 1,5 uur rijden naar onze camping. Daar had ik al eerder in Nederland voor niet deze maar de daaropvolgende nacht een plek gereserveerd, gister ook voor de nacht van zondag op maandag. En dat voor een fractie van de prijs van die van afgelopen nacht.

Na een mooie rit, langs de rand van de Everglades, rijden we het Big Cypres National Preserve in en bereiken we tenslotte onze camping Midway (tussen Tampa en Miami). Daar worden we verwelkomd door een struise camphostess. Een tip nemen we ons ter harte: ga niet zwemmen in de vijver van de camping. Want …., daar leven alligators. Dat dit juist is, blijkt wel wanneer ik wat foto’s maak en de alligator zie glijden door het water.

Na een koel biertje, binnen i.v.m. de muggen, eten we en daarna koffie, verslag typen en koffie en thee met water gekookt in onze mooie waterkoker.

Helaas hebben we geen internet op de camping en ook geen bereik via onze mobiel. Dus is dit voor later. Morgen gaan we proberen een tocht te maken in een Airboat.

Bekijk ook de andere foto’s in dit album