Dag 05: Nog meer Everglades

Aangezien we komende nacht weer op camping Midway staan geeft ons dat de mogelijkheid om nog meer van de Everglades te verkennen en om een Airboat tour te maken. Na het ontbijt rijden we daarom eerst naar het Shark Valley Visitors Centre. Gisteren toen we hier langsreden was het ontzettend druk, voor ons reden om op tijd te zijn en dat lukte, want we konden op het kleine parkeerterrein onze camper netjes parkeren. In het bezoekerscentrum worden we te woord gestaan door een allervriendelijkste vrijwilliger, die ons de tram tour aanbeveelt. Nou betekent dat hier een treintje op banden die door het gebied rijdt. We twijfelen even, maar als gevolg van het enthousiasme van de beste man boeken we deze tour. Dat betekent nog wel even wachten voordat die tour vertrekt. En om de tijd de doden lopen we op aanraden van die vrijwilliger een klein stukje rond het bezoekerscentrum, waar we meerdere vogels, vissen en zo zien.

Om 11 uur kunnen we instappen en begint onze tour. En we zien onderweg dankzij de chauffeur en de gids enorm veel alligators, grote mannetjes en ook vrouwtjes met baby alligators. Koen en ik kwamen tot de conclusie dat we er wel meer dan 100 hebben geteld. Ook zien we schildpadden en heel veel mooie grote vogels. Te veel om te fotograferen.

Halverwege deze tour hebben we 20 minuten de tijd om de toren die hier is gebouwd te ‘beklimmen’ en van bovenaf een mooi panorama over de Everglades te hebben en beneden nog meer alligators te zien.

Op terugweg zien we ook nog vele vogels, alligators en schildpadden. Het is wel duidelijk het is een groot natuurgebied.

Teruggekomen in de camper is het daar lekker warm, zo’n graad of 30. We starten snel de motor, zodat de airco aangaat en rijden richting Everglades City. Daar gaan we op zoek naar Captain Mitch, die Swampland Airboat tours verzorgd. We komen daar net voor 14 uur aan en kunnen gelijk mee met de tour. Koen en ik zitten op de 2e rij en kunnen het goed zien.

Eerst varen we rustig weg, maar op een gegeven moment gaat het gas erop en dan schiet de boot vooruit. Onze captain, of het nou Mitch zelf was weten we niet, heeft hier al vaker gevaren en met duizelingwekkende snelheid varen we door het mangrove bos. Hier en daar stoppen we en krijgen we een toelichting van de captain.

Ook weet hij een alligator te vinden en die ligt op zo’n 10 cm van de boot. Gelukkig had deze gator geen honger! De tocht gaat verder en met supersnelheid varen we door het gebied. Ik heb er wel een filmpje van gemaakt. Als ik een keer een goede verbinding heb, zal ik proberen dit filmpje online te zetten, om een indruk te geven van de snelheid en de herrie van zo’n airboat.

Koen en ik willen zijn oma en mijn moeder bedanken, omdat zij hoofdsponsor was van deze twee activiteiten vandaag. Bedankt (O)ma !

Hierna rijden we nog even Everglades City in. Nu is City een groot woord, het is een stadje in 1927 gesticht, lekker ruim opgezet, maar onze zoektocht naar vers brood was niet succesvol. We eten wat bij de waterkant, onze verlate lunch en keren daarna terug naar de camping. Buiten is het nog lekker warm en in de camper maakt de airco overuren om ons af te koelen. Vanwege alle muggen zijn we binnen gaan zitten en houden we de boel goed gesloten. Morgen richting Tampa.

Bekijk ook de andere foto’s in dit album

3 thoughts on “Dag 05: Nog meer Everglades

1. Gaaf die airboat! Jammer van de muggen,maar t lijkt me een schitterend gebied om te zien.
    Geniet lekker verder en groetjes Joke

• Hoi Joke, leuk dat je ook weer meeleest. En ja die airboat was echt kicken. Met zo’n 80 km/uur over het water gaan. Een aanrader ! Groeten van Koen en René