Dag 22: Guggenheim museum

Een van de redenen om Venetië aan te doen was om een bezoek te brengen aan het Guggenheim museum daar. Na Bilbao in Spanje wilden we ook dit museum bezoeken. Gisteren waren we er al langs gelopen, alleen zijn op dinsdag de meeste musea gesloten in Italië. Vandaar vandaag ons geplande bezoek.

Deze keer gingen we ook weer met de bus naar Venetië en via weer allerlei straatjes en bruggen lopen we naar het museum. Tot onze verbazing zien we 2 agenten met een lasergun op de kade staan om de snelheid van de aankomende boten te bepalen. Doordat iedereen elkaar op het water waarschijnlijk gewaarschuwd heeft, vaart iedere boot zeer rustig en worden er geen snelheidsovertredingen geconstateerd.

Na ca. 3 km lopen bereiken we het museum. Met onze via internet gekochte kaartjes mogen we langs de wachtrij en kunnen we gelijk naar binnen. De collectie in dit Guggenheim museum bestaat uit veel schilderijen van Picasso tot aan Mondriaan.

Het museum ligt uiteraard aan het Grand Canal en het is een genot om langs het water alle voorbij varende boten te bekijken, zoals gondels, taxiboten, OV boten en bijvoorbeeld de pakketbezorgdiensten als DHL en DPD.

Naast schilderijen staan er buiten in tuin ook een aantal grotere objecten opgesteld.

Na het hele museum, wat niet super groot is, bezocht en bekeken te hebben, lopen we naar het San Marco Plein, om daar de basiliek van San Marco te bezoeken. Zowel aan de buitenkant als van binnen een enorm rijk versierde kerk.

Hierna hebben we wel trek gekregen en om eens wat anders te eten dan pasta en pizza lunchen we bij een Chinees restaurant. Hierbij constateren we dat alle Chinese restaurants, ook hier Venetië, er van binnen allemaal hetzelfde uitzien.

Hierna lopen we op ons gemak terug naar de bus en werpen we nog een laatste blik op de bijzondere plaatsen en ook de drukte van Venetië. Na even wachten stappen we in een lege bus en na een rit van een kwartier zijn we weer terug bij ons hotel.

Morgen verlaten we Italië om naar onze laatste bestemming van deze vakantie te rijden.