Dag 32 – Za. 20 juni 2026 – Oslo – 24°C – 🌫️ ☁️ ☀️

Vanmorgen na het ochtend gebeuren gaan we weer met de metro de stad in. Na ongeveer 45 minuten stappen we uit in het centrum om naar het stadhuis van Oslo te lopen. Bij dit stadhuis hebben we al meerdere keren voor een gesloten deur gestaan, omdat er een besloten bijeenkomst was, waardoor toeristen als wij niet naar binnen mochten. Nu staat er een lange rij en daarin sluiten wij aan. Na ongeveer een half uur wachten gaat het lint voor ons opzij en na de security check kunnen we het stadhuis is. Drie keer is scheepsrecht. Het is een fantastisch gebouw, van buiten en van binnen. Hieronder de foto impressie.
















Bij het stadhuis is het ook een komen en gaan van bruidsparen met hun aanhang en fotograven. Hiervan hebben we uiteraard geen foto’s gemaakt. Wel leuk om te zien in het gebouw en op de trappen. Na het stadhuis, en blij dat we eindelijk binnen zijn geweest lopen we naar het Nobel vredescentrum, een museum geëerd aan de vredesprijs van het Nobel Committee. Deze prijs wordt in Noorwegen, in de grote zaal het stadhuis van Oslo, jaarlijks uitgereikt. De overige prijzen in Stockholm, aangezien Alfred Nobel een Zweed was. De goude medaille voor de vredes prijs is dan weer ontworpen door Vigeland, bekend van het park dat we gisteren bezocht hebben.


Naast het Nobel museum zit het grootste museum van Noorwegen waarschijnlijk, het Nationaal Museum. Daar bekijken we veel schilderijen, en na verloop van tijd focussen we ons op de echt bekende werken, waaronder die van Van Gogh, een zelfportret en Munch (een schreeuw, de eerste versie). Gisteren in zijn museum hebben we ook een versie gezien.


Na al die schilderijen zijn we daar wel klaar mee en nemen we de museumboot naar het museum eiland. Een leuke tocht over het water. Wanneer we van boord stappen lopen we naar Oscarhall, een zomerpaleis van de koninklijke familie.





Hierna nemen we de boot weer terug naar het centrum en lopen we naar Vippa, een foodcourt aan het einde van een pier in Oslo. Daar bestellen we een gerecht uit Syrië en Griekenland, en dat eten we buiten zittend op met zicht op de fjorden van Oslo, met als zijn bootjes en schepen. Wat een heerlijke plek met schitterend weer.
Dan lopen we weer terug naar de metro om weer de berg op te gaan naar de camper. De hele dag lag de top in de wolken, waar wij in Oslo warm en zonnig weer hadden. Boven aangekomen is het beduidend koeler en heeft het geregend. Wanneer we later naar de voetbalwedstrijd Nederland-Zweden kijken, breekt er een flink onweer los en regent het hard. Daarna zien we weer een zonnetje en een beetje blauwe lucht. En, … Onze jongens hebben mooi die Zweden verslagen met 5-1.