Dagje Stockholm

Na het ontbijt stappen we in de auto om te rijden naar een groot winkelcentrum op 15 minuten van ons vakantiehuis. Daar parkeren we de auto en in de Coop supermarkt kopen we twee dagkaarten voor het openbaar vervoer. We lopen naar de bushalte van bus 474 en na een kleine 10 minuten wachten kunnen we instappen.

De bus brengt ons in 25 minuten tot midden in het centrum van Stockholm. Daar lopen we eerst door de winkelstraten van Slussen en bezoeken we een katholieke kerk.

Aan het einde van de winkelstraat nemen we de metro naar Gamla Stan, het oude deel van de stad, waar we naar het koninklijk paleis lopen. Daar start net de afwisseling van de wacht, dus dat pakken we mooi mee.

Hierna lopen we verder langs het parlementsgebouw en een aantal bruggen naar een andere winkelstraat.

Van al dat lopen hebben we honger gekregen en eten we wat om daarna weer de metro terug naar Slussen te nemen. Daar stappen we op een van de veerboten die de verschillende eilanden met elkaar verbinden.

Al varend hebben we een goed uitzicht op de stad vanaf het water. Zo zien we ook het pretpark Tivoli vanaf het water. Dat is wel gesloten nu het seizoen voorbij is en het voor de Zweden een werkdag is.

Vanaf het water hebben we ook zicht op het Vasa museum, waar een oude driemaster tentoongesteld wordt.

We gaan van boord en lopen over het museum eiland. Zo komen we ook langs het ABBA museum. Hier gaan we uiteraard niet naar binnen, maar Marit maakt wel een foto.

Na nog wat rondgelopen te hebben op dit eiland, nemen we de boot weer terug richting busstation. Daar nemen we de bus weer terug en een klein half uur staan we weer bij de auto. We doen, voordat we naar ons vakantiehuis rijden, nog wat boodschappen. En daarna bereiken we weer ons verblijf. Morgen nog een dagje en daarna begint onze terugreis.

2 thoughts on “Dagje Stockholm

1. Weer een mooie dag vandaag en in Stockholm waren jullie nog niet geweest. Nog een fijne dag en dan weer terug naar huis. Een goede reis en tot ziens en groeten ma

• Ja, ik ben circa 20 keer in Scandinavië geweest, en tot nu toe nooit in Stockholm. Dat hebben we deze keer goed gemaakt. Groeten van Marit en mij.