Dag 16 – Madrid

Vanmorgen was het weer zoals de afgelopen weken, regen en nat. We lopen na het ontbijt naar de receptie om te vragen hoe laat de bus vertrekt en net op dat moment rijdt onze bus voorbij. Helaas, 50 minuten wachten. We lopen terug naar de camper en drinken daar een kop koffie. Ruim op tijd gaan we weer richting bushalte en terwijk we daar staan, komt een vrouw aangereden die ook op de camping staat. Zij spreekt alleen Spaans, en we snappen dat zij ook naar Madrid gaat en dat wij kunnen meerijden tot een metro station. Dat doen we graag en na een ritje van ca. 20 minuten worden we keurig voor een metro station afgezet. We bedanken onze vriendelijke Spaanse dame, en gaan met de metro verder naar het centrum. We stappen vlak bij de Opera uit en staan midden in het historische deel van Madrid. Eerst lopen we naar de tempel van Debod, een Egyptische tempel die aan Spanje geschonken is, toen als gevolg van de stuwdam bij Aswan in Egypte deze tempel onder water dreigde te komen staan. Laten we in een ver verleden nou ook in Aswan geweest zijn en in Philea, waar meerdere tempels het zelfde lot dreigde te overkomen. Ook in het museum voor oudheden in Leiden staat een Egyptische tempel. Er staat wel een flinke rij bij de ingang en er mogen steeds maximaal 8 mensen binnen zijn, dus we moeten wel even wachten onder onze paraplu’s, wat de moeite waard bleek.

deel 5 - 015 deel 5 - 013

Hierna lopen we naar het koninklijk paleis. Omdat het nog steeds regent, besluiten we het paleis te bekijken en ook hier staan we enige tijd in de rij voordat we naar binnen kunnen. Eenmaal binnen is het opvallend rustig. Ook hier mogen helaas geen foto’s gemaakt worden. Eerst bezoeken we de Royal Armoury, een verzameling van harnassen, helmen en allerlei attributen voor paarden, gebruikt door de Spaanse koningen.

deel 5 - 018 armoury

Daarna lopen we door het paleis zelf. De zalen zijn allemaal bijzonder, sommige nog potsierlijker dan anderen. Bijzonder zijn de troonzaal en de grote gala-diner zaal.

El Comedor Fale_-_Spain_-_Madrid_-_86

Met vele indrukken verlaten we het paleis en gaan daarna direct door naar de kathedraaal die pal tegenover het paleis staat. Ook hier kunnen we schuilen voor de regen, wat we dan ook doen en we bekijken de kathedraal goed, die een stuk kaler en leger is dan vorige kerken die we gezien hebben. Onder de kathedraal bevindt zich de crypte, die we ook maar gelijk meenemen. Deze is ook weer enorm qua afmetingen en daar zijn we de enigen die hier rondlopen.

deel 5 - 026 deel 5 - 030

We vervolgen onze wandeltocht door Madrid en op een gegeven moment besluiten we toch maar te eten en wat te drinken, omdat het inmiddels 16 uur is geweest. We komen terecht in een restaurant waar alleen maar Spanjaarden zitten te eten en dat is vaak een goed teken. We bestellen paella en omdat we circa 25 minuten moeten wachten, omdat het vers gemaakt wordt, krijgen we een bordje met enkele stukjes vers gesneden iberico ham en kaas en even later olijfen met brood, waarna de paella geserveerd wordt. We genieten van het eten en kunnen er weer even tegen. Na betaald te hebben lopen we door naar het Plaza Major, het grote plein.

deel 5 - 037

Hierna, het is droog zowaar, met een beetje blauwe lucht, lopen we naar het busstation voor de terugreis, die voorspoedig verloopt. Onderweg is er nog een gigantische hoosbui, terwijl wij droog in de bus zitten. Na een overstap bereiken we de camping en droog de camper. Morgen nog een dagje Madrid.

Bekijk ook de andere foto’s.