Dag 04: Mammoth Cave

Vandaag een dag zonder rijden. Nadat we opgestaan zijn douchen we voor het eerst in de camper. Gelukkig werkt de warmwatervoorziening nu wel, en is het heerlijk douchen. Na het ontbijt lopen we naar het bezoekers centrum. Helaas zijn er geen annuleringen, dus kopen we kaartjes voor de zogenaamde ‘self guided tour’, ofwel je mag op eigen gelegenheid zonder gids een klein deel van de grot in.

Eenmaal in de grot aangekomen zijn we onder de indruk van de enorme afmetingen van de grot. En te bedenken dat deze grotten ontstaan zijn door erosie van de zachtere lagen door het stromende water van ondergrondse rivieren. Sinds de eerste ontdekkingen rond 1800 zijn er in de loop der tijd steeds meer gangen ontdekt. In 2017 stond de teller op 663 kilometer ondergrondse grotgangen, daarmee de langste grot ter wereld.

Indrukwekkend is de zogenaamde rotonde, zichtbaar in het ‘plafond’ van een zaal in de grot.

We lopen verder door de grot en zien allerlei overblijfselen van de oorspronkelijke bewoners van dit land, en uit de tijd van de kolonisatie van de VS door de Europeanen.

Na ons bezoek aan de grot volgen we een aantal trails die hier uitgezet zijn. Zo lopen we langs de Green River, die flinkt stroomt en vanwege zijn kleur snappen we nu ook zijn naam.

Even verderop zien we in een zijarm van de rivier, aan een boom bevestigd, een peilschaal. Gelet op de hoogte kan het peil van de Green River flink stijgen. Gelukkig is dat nu niet het geval anders was het hier slecht lopen.

Na ongeveer 2 uur gelopen te hebben komen we weer uit op de camping, wel flink bezweet, want het is opnieuw heerlijk weer, zo mooi dat we gewoon in ons t-shirt kunnen lopen. We lunchen en daarna gaan we nog terug naar het bezoekerscentrum, om te kijken of er een film is over het ontstaan/de geschiedenis van de grot. We bekijken de film en de uitgebreide uitleg om daarna weer terug te gaan naar onze camper. Daar aangekomen genieten er in onze kampeerstoelen van het heerlijke weer. Later die middag maken we een planning voor de komende dagen en reserveren we meerdere campings, omdat de ervaring leert dat het in het weekend druk is met Amerikanen die er ook op uit trekken. Morgen breken we weer op, dus morgen meer hierover.

3 thoughts on “Dag 04: Mammoth Cave

1. Hallo vakantiegangers, dat is weer een mooi begin voor jullie en een aardig ruime camper voor
    2 personen!! Mooie natuur en weer genieten samen, groeten en fijne reis verder Ma

• Ja bedankt. We hebben zeker ruimte genoeg, je kan er eventueel met 8 personen in slapen, al wordt het dan wel een beetje druk.