Dag 14: Effe naar Roel

Dinsdag 31 mei 2016 – Molnes – Sortland v.v. ( 270 km) – Half bewolkt / 11-17 C

Het begint al bijna dagelijkse routine te worden, koffie drinken in de tuin en genieten van het uitzicht en het weer. Even leek het erop dat we een vest aan moesten, maar nee het was toch weer warm genoeg voor een T-shirt. Voor ik verder ga met de rest van de dag, even een korte terugblik op gisteravond. Want aan ons raam voltrok zich een schitterend schouwspel, met wolken die over de bergen gleden en een mooie sliert vormden over de zee. Werkelijk geweldig om dit te zien zo rond middernacht bij daglicht.

dag 14 - 05 dag 14 - 10

Vandaag stond in het teken van een bezoek aan Roel en Ingrid in Sortland. Roel is een oud collega van mij en is vorig jaar geëmigreerd naar Noorwegen. Net voordat hij vorig jaar uit Nederland vertrok had ik al gezegd, dat we naar de Lofoten gingen en hem wel zouden opzoeken. Nu was het zover, zo dichtbij waren we nog nooit, het was maar 2 uur rijden heen en dus ook 2 uur terug. Geen punt want op die manier zien we ook andere delen van de eilanden hier.

dag 14 - 27 dag 14 - 30

We hadden om 16 uur afgesproken en na een mooie rit, inclusief een overtocht met een veerboot bereiken we het huis net buiten Sortland. Alleen wonen Roel en Ingrid hier niet meer. Dus maar even gebeld en een rendez-vous point afgesproken waar Roel ons oppikt en waar we achter hem aan naar zijn huidige huis rijden, midden in Sortland. Daar worden we hartelijk verwelkomd door Roel, Ingrid en hun dochtertje Sem. We kletsen gezellig bij en Roel is natuurlijk ook benieuwd hoe het bij Rijnland gaat. Ook vertelt Roel over zijn werk hier in Noorwegen en hoe hij en Ingrid taallessen volgen om meer in te burgeren in het Noorse leven. Roel laat trots foto’s zien van de vissen die hij hier aan de haak heeft geslagen en weer teruggegooid. Want zo vertelt hij, echte afvalwaterzuiveringen zoals wij die hebben, kennen de Noren niet en het meeste gaat met een dikke pijp zo de Fjord/zee in. Vanuit hun huis hebben Roel en Ingrid wel een mooi zicht op de brug die de twee delen van Sortland met elkaar verbindt.

dag 14 - 38 dag 14 - 41

Omdat we weer een eind terug moeten rijden nemen we rond 18 uur afscheid na natuurlijk de verplichte foto met mijn ex-collega. Marit herinnert me eraan dat ik in de Verenigde Staten ook al een foto heb gemaakt in Las Vegas met een ex-collega (Ko). Ja ik zoek ze wel op. We rijden door een schitterend landschap weer terug naar ons vakantiehuis waar we om 20 uur arriveren. We maken ons avondeten klaar en dat is deze keer zalm met witte wijn en gebakken aardappeltjes. Het blijft vakantie tenslotte. Morgen onze laatste dag op de Lofoten.

Hieronder nog enkele impressies van onze vakantiewoning

dag 14 - 24dag 14 - 13

Bekijk hier ook de andere foto’s.