Dag 7: laatste (?) dag St. Petersburg

Vandaag alweer de laatste dag. Nadat we ontbeten hebben en de koffers zijn ingepakt, verlaten we het hotel. We rijden eerst naar de kade waar de pantserkruiser Aurora ligt, die we gisteren vanaf het water hebben bekeken. Daar hebben we een kort fotomoment. Hierna rijden we door naar de de Petrus en Paulus vesting. Daar stappen we uit en bezoeken we eerst de kerk waar alle Tsaren begraven liggen. Een ongelooflijk rijk versierde kerk, met heel veel goud dat er blinkt. Omdat het bijna twaalf uur is, lopen we naar de plek waar dagelijks om precies 12 uur het kanon wordt afgevuurd.

dag-07-foto-01 dag-07-foto-07

Omdat het vandaag de dag van de eenheid van het noordelijke leger is, zijn er veel militairen op de been en worden we getracteerd op een mini taptoe, met mooie muziek en exercerende soldaten en een enorm harde knal van het kanon dat afgeschoten wordt. Het is een bijzondere show die voor ons opgevoerd wordt.

dag-07-foto-15 dag-07-foto-23

Hierna verlaten we het complex en rijden we met de bus naar het centrum van St. Petersburg. Daar krijgen we enige tijd en eten we met de hele groep in het voormalige Singer pand, een mooi Jugendstill pand, waarin nu een grote boekwinkel en lunchroom is gevestigd. Hierna keren we teug naar de bus, om richting vliegveld te gaan. We stoppen nog bij een groot monument ter na gedachtenis aan de gevallenen van de strijd van 900 dagen van de  inwoners van St. Petersburg tegen de Duitsers. Van de 3 miljoen inwoners destijds lieten 1 miljoen mensen het leven.

dag-07-foto-34

We rijden naar het vliegveld voor onze terugvlucht. Na alle stempels en controles koop ik nog wat presentje voor het thuisfront en lopen we naar onze gate. We kiezen een paar gemakkelijke stoelen en wachten op ons vliegtuig. Dat komt op een gegeven moment aan de gate en al snel zien we dat bij ons toestel de kleppen bij de motor openstaan.. Geen goed voorteken. Onze vertrektijd loopt op. Een kwartier vertraging, half uur, 1 uur, 2 uur en tenslotte staat er bij onze vlucht: Cancelled.

dag-07-foto-39 dag-07-foto-41

Tja, daar staan we dan met nog ruim 200 passagiers, gestrand in Rusland. We verlaten maar de vertrekhal, en terwijl onze reisleider op zoek gaat naar een locatie waar we de nacht kunnen doorbrengen, proberen wij onze koffers terug te krijgen. En met de Russische bureaucratie is dat een uitdaging. Enkele ambtenaren later, kunnen we onze koffers van de transportband halen. Inmiddels zijn er tegenover de ingang van de vertrekhal voldoende kamers voor ons allemaal gevonden. We checken daar in, hebben allemaal een mooie kamer en eten beneden wat, iedereen had wel trek om 22:30 uur. Hierna gaat bijna iedereen naar bed.

Samen met de reisleider ga ik terug naar het vliegveld, op jacht naar vervangende tickets. Dat blijkt een echt drama te zijn. Het overboeken ging vreselijk traag. Na vier uur ‘s nachts in de rij gestaan te hebben, hebben we voor iedereen uit onze groep een vervangend ticket. Helaas reizen we niet samen morgen, een deel heeft een tussenstop in Warschau, waaronder mijn moeder en ik, het andere deel van de groep heeft een tussenlanding in Tallinn. Vreselijk moe en diep teleurgesteld in de KLM keren we terug naar het hotel en om 4:00 uur lig ik in bed. Kijken wat morgen ons brengt.

Bekijk ook de andere foto’s van deze dag.