Dag 11 – Wenen, we lopen verder – 34°C

Na het ontbijt nemen we de tram richting het Hundertwasserhaus. Het is al goed warm in Wenen en waar mogelijk lopen we in de schaduw van de gebouwen, om niet in de zon te hoeven lopen. Bij de Radetsky-plats stappen we uit en lopen we het laatste stuk. Bij het Hundertwasserhaus is het druk, met alle toeristen die hier net als wij op afkomen.

Vlakbij moet er nog een gebouw zijn van de hand van dezelfde architect, het Hundertwasser-Museum, dus lopen we daar naar toe. Helaas is het museum gesloten, dus bekijken we ook nu vooral de buitenkant.

We lopen weer terug naar de Radetsky-platz om de tram naar Prater te nemen. Een soort kermis/pretpark, dat al sinds 1766 in Wenen is gevestigd. We lopen kort over het terrein en laten dit weer snel achter ons, de botsauto’s, reuzenrad en splash zijn niet aan ons besteed. We nemen de tram weer richting het centrum. Bij een groot winkelcentrum stappen we uit. Daar kopen we onze lunch om die even verder in het Stadspark op een bankje in de schaduw te nuttigen, net als vele mensen doen. Wanneer we weer een beetje bijgekomen zijn, lopen we weer verder en nemen daarna de tram naar het Belvedère museum, waar bekende schilderijen van Klimt hangen, die we graag willen zien. We kunnen kaartjes kopen, waarmee we gelijk naar binnen kunnen, zonder rij of wachten. Het museum is gevestigd in het Belvedère, dat vroeger een zomerverblijf was. Nu dus een museum. Binnen zien we grote ruimtes waar veel schilderijen hangen. Helaas is 1 van de bekendste werken van Klimt uitgeleend, dat hadden ze wel vooruit kenbaar mogen maken. Het volgende schilderij hing er nog wel.

Vanuit het Belvedère hebben we op de 2e verdieping ook een mooi uitzicht over Wenen, met de Stephanszdom, de heuvels op de achtergrond.

Na het bezoek aan het museum lopen we terug richting ons hotel. We kopen nog wat frisdrank en ieder een ijsje. Dat gaat er altijd wel in. Op de hotelkamer komen we bij van de hitte en later gaan we wat eten bij het restaurant naast ons hotel.

2 thoughts on “Dag 11 – Wenen, we lopen verder – 34°C

• Ja en vandaag nog warmer/drukkender. Zijn zo van die vakantie problemen ! Die regen die jullie gehad hebben is ook niet echt fijn