Fort Hackenberg

Dag 7 – 175 km – zwaar bewolkt – 12-18 °C

Na het ontbijt verlaten we ons hotel en rijden we naar een ander fort in de Maginot linie, fort Hackenberg. De rit gaat door een afwisselend landschap en deels zelfs door Duitsland. Ruim op tijd bereiken we het fort, waar we moeten wachten tot we naar binnen kunnen.

We hebben vooraf in Nederland al gereserveerd en wanneer de kassa opengaat vraagt de gids ons of ik René van der Zwan ben, dus de reservering is goed aangekomen. We krijgen een Engelstalige rondleiding van de enthousiaste gids, waardoor we veel details te horen krijgen. Dit fort is nog groter dan degene die we gisteren hebben bezocht. In dit grote complex waren circa 1.200 manschappen gelegerd, dus ook hier grote keukens, allerlei motoren, ook bedoeld om stroom te genereren, wanneer die van buitenaf werd afgesneden, zodat het fort zelfstandig kon door functioneren.

Bij de lange verbindingsgang aangekomen stappen we in een elektrische trein die ons naar het einde van het fort brengt, waar de schutter zaten om de Duitsers in 1940 te weerstaan.

Via een trap met ca. 150 treden komen we bij de ondergrondse installatie vanaf waar met granaten op de vijand kon worden geschoten via een vernuftige installatie, die hydraulisch omhoog komt met de 2 lopen, zodat geschoten kon worden, om daarna de geschutskoepel weer veilig te laten zakken. Dit kunnen we later goed bekijken omdat de gids ons hiervoor mee naar buiten neemt.

Hierna gaan we het fort weer in, dalen we weer vele treden af om op een lager niveau in het fort te koelen en stappen we weer in de trein die ons helemaal terug rijdt naar de ingang van het fort, een afstand van circa 2 kilometer. Na 3 uur zit onze rondleiding door dit interessante fort erop. We bedanken onze gids en lopen terug naar de auto.

We stappen in de auto en na een autorit van een half uurtje bereiken we Thionville, waar we onze laatste overnachting van deze vakantie hebben. Omdat ons hotel midden in een voetgangersgebied ligt, parkeren we de auto op een grote parkeerplaats iets verder op en lopen we de laatste 500 meter met onze bagage naar het hotel. ’s Avonds eten we bij een restaurant om de hoek van het hotel en kijken we nog een film. Morgen weer terug naar Nederland.