Icefield Parkway

Deze ochtend verlaten we Banff om richting Jasper te rijden, over de Icefield Highway. Na een klein stukje Trans Canadian Highway komen we op de Icefield Highway gelijk al een beer tegen. Toch wel bijzonder, deze beren zien er heel onschuldig uit, en zijn dat zeker niet. We vervolgen onze tour en rijden door een nog winters landschap. Vele wegen zijn nog gesloten en een wandeling maken is bij de meeste toeristische plekken ook nog niet mogelijk door de sneeuw.

Toch kunnen we even verderop een wandeling maken naar de Mistaya Canyon, waar een rivier zich via door de rotsen heeft geslepen en zogenaamde pot holes zijn ontstaan. Bij de camper aangekomen rijden we weer verder en de route is adembenemend. De panorama’s op de bergen met sneeuw zijn werkelijk ongelooflijk mooi. Rond een uur of 3 bereiken we het Icefield Center. Dat is de plek waar we met een enorme 6 wheel drive bus de gletsjer op willen gaan. Omdat we niet de enigen zijn is het even wachten tot 4 uur, dan kunnen wij naar boven, de gletsjer op.

Eerst gaan we met een gewone bus, een stuk de berg op. Daarna stappen we over in de Ice Explorer en dit speciale voertuig rijdt ons de gletsjer op via een steile helling van 32%, waarbij het een geluk is dat dit voertuig 6 wheel aandrijving heeft. Boven op de gletsjer aangekomen mogen we uitstappen en daar ongeveer een kwartiertje rondkijken. Het is erg indrukwekkend om boven op de gletsjer te staan en rond te kijken en ook om te horen dat de gletsjer in de loop der tijd flink is geslonken. Wanneer alle foto’s zijn gemaakt rijden we weer terug.

Panorama Ice Explorer-compri

Inmiddels is het al rond half zes en we moeten nog ongeveer honderd kilometer rijden naar Jasper, waar we op camping in het nationale park willen overnachten. Onderweg zien we nog een beer en een berggeit. Rond half acht bereiken we de camping waar alle plaatsen met elektriciteit en ook die met aanvullend water en afvoer al bezet zijn, het is weekend zo leren we en dan zijn er ook veel Canadezen op stap. Dus vannacht een mooie plek in het bos, met onze eigen voorzieningen, morgen hebben we weer een full hook up plaats. Na deze lange dag, zullen we lekker slapen, midden in de natuur.

Panorama Gletsjer-compri

Kijk in de foto albums voor alle foto’s. Hieronder de route van deze dag:

route dag 10

One thought on “Icefield Parkway

1. Hallo Marit en René, wat hebben jullie een mooie reis en wat is de natuur daar mooi hé? Dat is
    elke dag weer genieten en gelukkig kunnen wij ook meekijken hier, dat is elke dag weer een
    verrassing wat we weer te zien krijgen, heel bijzonder en fijn dat we mee kunnen kijken!
    Vandaag heb ik even met Koen gebeld en met hem ging het ook goed en hij is lekker bezig
    met koken en zo, hij kreeg twee vrienden te eten vandaag. Hier is ook alles goed en ik heb de spullen
    voor mijn vakantie ook binnen dus nu een beetje voorbereiden e.d. Ik wens jullie nog heel veel plezier en tot de volgende keer. Hartelijke groeten Ma