Prora

Dinsdag 13 mei 2025 – ☀️ – 7 tot 16°C – Prora en Binz

Rond 12 uur stappen we op de fiets voor een bezoek aan Prora, plat gezegd het hotel van Hitler. Het aanvankelijk goede fietspad wisselen we in voor een weg met Straßenschäden, en dat merkten we. Gelukkig kwamen we na 5 kilometer hobbelen op een mooi fietspad door de duinen en met zicht op zee.

We vervolgen onze route en komen al snel bij de eerste overblijfselen van Prora. Daar zijn tegenwoordig wel hele speciale bewoners.

Eerst even wat geschiedenis. Vanaf 1936 in de Nazi tijd werd in Prora een 4,7 kilometer lang complex gebouwd, het KdF Strandresort Rügen (KdF staat voor Kraft durch Freude. De Volkswagen Kever is hier ook een uiting van). Langs de kustlijn werden 8 slaap gebouwen van ieder 500 meter gebouwd, met ieder 10 trappenhuizen.

Het nationaal socialisme beloofde dat hier 20.000 arbeiders vakantie konden vieren. Iedere dag zouden er 3.000 vakantiegangers per trein, auto of boot komen en dan een week in Prora kunnen verblijven, diezelfde dag vertrokken er ook weer 3.000. Er was veel propaganda voor dit complex, zelfs met mooie impressie foto’s van de kamers die hier te boeken waren. 

Door de Duitse inval in Polen in 1939 en de verdere 2e Wereldoorlog is het complex nooit helemaal afgebouwd. Maar dat het enorm was en ook megalomaan wax is wel duidelijk. Op de foto hieronder kan je zien wat er nog staat en welke delen eerder gesloopt zijn, of nooit gebouwd zijn, wat oorspronkelijk wel de planning was.

We fietsen langs een aantal blokken met meerdere trappenhuizen. Dit zijn blokken die recent gerenoveerd zijn en een nieuwe bestemming hebben gekregen als bijvoorbeeld jeugdherberg of vakantiewoning. Sommige blokken staan er nog troosteloos bij met dichtgetimmerde vensters

We fietsen verder en stoppen bij het Documentations Zentrum Prora, een museum dat gaat over de geschiedenis van dit gehele complex, vanaf de bouw, de oorlog, de Russische bezetting, de DDR tijd, de vereniging van Duitsland en het heden. Daar hebben we ook een rondleiding geboekt en nadat we een film bekeken hebben en de rest van het museum gezien hebben, start onze rondleiding. De gids legt in het Duits alles uit over het complex. Ook dat er op een moment een grote discotheek in gevestigd was vanaf 2006 tot 2016 ongeveer.

Buiten zien we nog eens hoe groot alles dat er nog staat is en wat er volgens de plannen allemaal nog bij gebouwd had moeten worden. Hieronder enkele foto’s om een indruk te krijgen.

We lopen verder naar de zee, ten tijde van de bouw waren hier ook pieren, waar de schepen van KdF konden aanleggen. Hier is niets meer van over, alleen wat beton en de aanzetten van de pieren resteren nog.

Met de gids gaan weer terug richting de ingang van het museum en wat daar opvalt is het verschil tussen de oorspronkelijke gebouwen en de delen die inmiddels gerenoveerd zijn en dienst doen als overwegend vakantiewoningen. Door al die renovaties en functie wijzigingen blijft er weinig over van de oorspronkelijke bouw.

Na nog een enkele toelichting door de gids is de rondleiding afgelopen en stappen we weer op onze fiets om naar Binz te rijden. Een echte badplaats met boulevard en een heus Kurhaus.

En natuurlijk een pier. Die is wel anders dan die in Scheveningen, maar wel mooi om vanaf de pier de kustlijn van Rügen te zien.

Terug bij de fietsen maken we ons klaar voor de terugtocht, een fietsrit van ca. 16 kilometer tegen de wind in. Deels rijden we door de duinen met voldoende bomen om weinig last te hebben van de wind, op de eerder beschreven hobbelweg hebben we de wind vol tegen. Moe en voldaan komen we na een klein uurtje aan bij de camper.

One thought on “Prora


Comments are closed.